TEMA 1: LA FONÈTICA
1. FONOLOGIA I FONÈTICA
- La fonologia i la fonètica són dues disciplines complementàries. Però treballen amb distints nivells d’anàlisi i amb objectius i unitats de treball diferenciats:
| FONOLOGIA | FONÈTICA |
Anàlisi | Sistema de la llengua | Ús del sistema |
Finalitat | Determinar les unitats funcionals del sistema | Estudiar la producció, percepció i estructura física del so |
Unitats | Fonemes / / | So [ ] |
FONOLOGIA
- La fonologia s’ocupa d’establir els elements funcionals de la llengua (aquells que tenen capacitat distintiva.
- Si oposem dos elements en un parell de mots i s’origina un canvi de sentit, aquestes dues unitats són fonemes de la llengua (els fonemes tenen la capacitat de diferenciar significats).
- El fonema és una unitat del sistema de la llengua perquè es defineix i pren valor en relació i oposició amb altres unitats. Forma part d’un conjunt organitzat a partir d’un seguit de trets.
- Cada llengua té un sistema fonològic propi amb un nombre tancat d’elements distintius (fonemes).
- El fonema es defineix a partir de les característiques següents:
o Abstracta: unitat “ideal”, en el moment que es materialitza apareix el so.
o Mínima: no es pot descompondre en unitats més petites.
o Distintiva: formada per un conjunt de trets distintius.
o Funcional: capacitat de diferenciar significats
o No significativa: ella mateixa no té significat.
FONÈTICA
- La fonètica estudia les condicions de producció, transmissió i percepció del so.
Emissor | Articula el so | Fonètica articulatòria |
Canal | Transmet el so | Fonètica acústica |
Receptor | Percep el so | Fonètica auditiva |
- La fonètica treballa en l’àmbit de la parla i estudia les realitzacions que els parlants fan del sistema fonològic.
- El so és la unitat bàsica de la fonètica i es defineix com a unitat fònica, material, analitzable des d’un punt de vista articulatori, acústic i auditiu.
- Si la fonologia codifica els elements ideals, la fonètica treballa l’actualització del sistema (l’emissió fònica de les unitats i el conjunt de realitzacions possibles que fan els usuaris del model).
- Un al·lòfon és qualsevol realització fonètica d’un fonema. Les variacions de les realitzacions fonètiques d’un mateix fonema depèn de diversos factors:
o Context: segons les condicions que l’envolten, el so experimenta canvis.
o Grups geogràfics: la pertinença a una o altra zona dialectal és motiu de realitzacions fonètiques diferents (els parlants occidentals no neutralitzen en posició àtona, mentre que els orientals sí).
o Característiques individuals: la disposició i el volum dels òrgans articulatoris fan que les emissions dels sons siguin molt diverses segons l’edat, el sexe i les característiques pròpiament individuals.
- La neutralització explica la pèrdua de diferenciació de dos fonemes en un context determinat:
o Els fonemes oclusius /p/ i /b/, /t/ i /d/, /k/ i /g/ s’oposen en la major part de contextos. En canvi, en situació final de mot absoluta perden la diferenciació i tan sols apareix la variant sorda.
2. ELS TRETS SUPRASEGMENTALS
- Els sons no s’emeten aïlladament, s’articulen en cadena formant enunciats. En la cadena fònica apareixen uns elements anomenats “suprasegmentals” perquè actuen en el discurs i tenen valor funcional (pauses, accents i entonació).
- Els sons s’articulen en síl·labes, que s’ajunten en grups fònics (conjunt de síl·labes entre dues pauses) i al seu torn formen tires fòniques. El grup fònic és una unitat d’anàlisi important perquè és on s’esdevenen les possibles variants contextuals.
- Trets suprasegmentals:
o Pauses: possibiliten la respiració i posen de manifest la sintaxi de l’oració.
o Accents: situen la intensitat amb què pronunciem les síl·labes. Tenen valor significatiu perquè permeten diferenciar mots amb significats diferents.
o L’entonació: configura les diverses corbes melòdiques que posen de manifest la intenció del parlant: enunciativa, interrogativa, exclamativa,...
3. SONS VOCÀLICS I SONS CONSONÀNTICS
- Diferències entre sons vocàlics i sons consonàntics:
| SONS VOCÀLICS | SONS CONSONÀNTICS |
Mode d’articulació | Sortida lliure de l’aire per la cavitat bucal | Sortida de l’aire amb obstacles per la cavitat bucal |
Sonoritat | Sonors | Sords/sonors |
Funció sil·làbica | Nucli de síl·laba | Element marginal |
4. EL SISTEMA VOCÀLIC
4.1.Contactes vocàlics
- Els contactes vocàlics es produeixen a l’interior de mot o entre mots consecutius.
- A l’interior de mot:
FENOMEN | DEFINICIÓ | EXEMPLES |
Diftong | Dues vocals contigües formades per una vocal que fa de nucli i una vocal marginal. Creixents (so marginal, u i, seguit de a,e,), (qua, qüe, io...); i decreixents (ai, ou,...) | Creixents: quantitat, iode Decreixents: mai |
Triftong | Tres vocals contigües formades per una vocal sil·làbica precedida i seguida de vocal marginal (creixent+decreixent) | guaitar, sèieu,... |
Hiat | Dues vocals contigües que es pronuncien en síl·labes separades | Realitat, suís (aquí trenca el diftong creixent) |
* ia formen diftong únicament a principi de mot (iambe) o entre vocals (noia); en els altres casos no en forma (Maria)
- Entre mots consecutius:
o Elisió: un dels dos sons desapareix per contacte.
o Diftongació o sinalefa: es forma diftong entre la vocal que acaba un mot i la que en comença un altre.
o Hiat: pronúncia de les dues vocals contigües en dues síl·labes diferents.
FENOMEN | CONTEXT | EXEMPLES |
Elisió | vocal tònica+vocal àtona vocal àtona+vocal tònica dues vocals àtones iguals vocal àtona+vocal àtona neutra (la vocal neutra cau) | fa el dotze anys mira el si el, porto el |
Diftongació o sinalefa | vocal tònica+i, u àtones i,u àtones+vocal tònica i, u àtones+i, u àtones | fa una hi és mai ho |
Hiat | Vocal tònica+vocal tònica | té ànima fa ombra |
*les vocals neutres són la a i la e àtones
5. EL SISTEMA CONSONÀNTIC
5.1.CONTACTES CONSONÀNTICS
- En la cadena fònica els sons es troben en contacte i aquest fet provoca l’aparició de fenòmens fonètics.
- Els canvis es produeixen per diversos motius:
o Perquè un so deixa de pronunciar-se: emmudiment
o Perquè un fonema es realitza amb variants segons el context
o Perquè un so s’assimila, és a dir, es fa similar o igual al so que el segueix (assimilació). Qui influeix, qui governa el canvi, és el so que segueix. L’assimilació pot ser:
§ Parcial: el so perd un tret i s’adapta al tret del so següent.
§ Total: el so perd tots els trets que el defineixen i adquireix tots els del so següent.
Canvis en la sonoritat
- Aquests canvis afecten els sons oclusius, fricatius i africats perquè són els que s’organitzen en parelles.
o Ensordiment: un so sonor esdevé sord.
o Sonorització: un so sord esdevé sonor.
- A fi de mot
o Les consonants oclusives sonores [b], [d] i [g] perden la sonoritat en posició final absoluta, i esdevenen sordes ([p], [t] i [k]).
o Les consonants fricatives i africades, en posició final, també perden la sonoritat i esdevenen sordes.
- Entre mots consecutius
so consonàntic (final de mot) + so consonàntic (principi de mot)
o Les consonants oclusives, fricatives i africades esdevenen sordes o sonores segons la característica del so que les segueix (el so que segueix governa el canvi).
§ Ensordiment: una consonant sonora seguida de consonant sorda esdevé sorda.
§ Sonorització: una consonant sorda seguida de consonant sonora esdevé sonora.
so consonàntic (final de mot) + so vocàlic (inici de mot)
o Oclusives: les vocals ensordeixen les oclusives sonores.
o Fricatives i africades: les vocals sonoritzen les fricatives i africades sordes
- Enmig de mot:
A l’interior de mot es produeix també sonorització. La característica del so que segueix influeix en el so de davant. Sempre trobem en contacte dues consonants sordes o sonores.
Canvis en el punt d’articulació
- El so nasal [n] assimila el punt d’articulació del so que el segueix tant a l’interior de mot com entre mots consecutius ([n] esdevé bilabial si el segueix un so bilabial, labiodental si el segueix un so labiodental,...). En cada cas es transcriu diferent.
DAVANT DE | S’ARTICULA | EXEMPLES |
bilabials ([p], [b], [m]) | [m] | canvi [m] |
dentals ([t], [d]) | [n̪] | cantar [n̪] |
palatals ([ʎ], [∫], [ʒ], [ɲ]) | [ɲ] | penjar [ɲ] |
velars ([k], [g]) | [ŋ] | congost [ŋ] |
labiodentals ([f], [v]) | [ɱ] | ínfim [ɱ], càmfora [ ɱ] |
[n]
[m] i [n]
- El so lateral [l], sempre que va seguit d’una consonant, assimila el punt d’articulació de la consonant que el segueix (a l’interior de mots i entre mots):
o Dentalització: es realitza [l̪] davant de consonant dental ([t], [d]) (el teu: [l̪])
o Palatalització: es realitza [ʎ] davant de consonant palatal ([ʒ], [∫], [ʎ], [ɲ]) (àlgebra: [l̪])
o Velarització: es realitza [ł] davant de consonant velar ([k], [g]) o en posició de final absolut de mot (pal: [ł])
Canvis en el mode d’articulació
- Les consonants oclusives sonores [b], [d], [g] perden el mode d’articulació oclusiu i es realitzen aproximants en un conjunt de contextos:
- [b], [d] i [g] es realitzen oclusives en principi absolut de mot, darrere nasal o darrere oclusiva.
Principi de mot | [b], [d], [g] | Boda [b] |
Nasal + | [b], [d], [g] | Imbècil [b] |
Oclusiva + | [b], [d], [g] | Cabdal [b] |
- [b], [d], [g] es realitzen aproximants entre vocals i darrere de fricativa i africada (tant a l’interior de mots com entre mots consecutius).
Entre vocals | [β], [ð], [ɣ] | Rebia [β], una dita [ð] |
Fricativa + | [β], [ð], [ɣ] | Baf bullent [β] |
Africada + | [β], [ð], [ɣ] | Faig gana [ɣ] |
Emmudiment i sensibilització
- L’emmudiment explica el fenomen pel qual un so deixa de realitzar-se fonèticament en un context determinat:
o les oclusives p i b precedides de m
o les oclusives d i t precedides de n i l
o les vibrants en posició final
o La r del verb prendre i compostos
o Per contacte amb sons idèntics o amb sons amb el punt d’articulació molt pròxim (els somnis, els xinesos, les rodes)
- La sensibilització fa referència al fenomen pel qual sons que normalment no es pronuncien , en determinats contextos, tornen a aparèixer:
o infinitius i gerundis seguits de pronom feble (fent-ho)
o Sant + vocal
o amb + vocal
o vint + i
Geminació
- Pronúncia doblada de consonants. Es produeix quan:
o és etimològica: connexió, col·laborar
o afecta els grups -bl- i -bg- precedits de vocal tònica (doble [bb])
o es produeix per assimilació total d’un so a les característiques del so que el segueix. Afecta la t i la d en: futbol, ètnic, submarí, ametlla, atlàntic.
No hay comentarios:
Publicar un comentario