ACTIVITATS
Pàg. 18, act. 5
5.- Transcriu fonèticament les agrupacions vocàliques que formin diftong:
- boira [ɔj] - feina [ej] - fauna [aw] - auca [aw] - mosaic [aj] - cuir [uj] - aire [aj] - xai [aj] - iambe [ja] - iot [jɔ] - teula [ew] - eina [ej] - quasi [wa] - feinejar [ej] - emboirar [oj] - sainet [aj] - aigua [aj] - airejar [aj] | - renoi [ɔj] - xauxa [aw] - treuen [we] - heura [ew] - dijous [ɔw] - guarda [wa] - llenguatge [wa] - boletaire [aj] - reu [ew] - almoina [ɔj] - lliure [ju] - cau [aw] - cuina [uj] - riuen [we] - ous [ɔw] - bilingüe [we] |
*les paraules que tenen el dígraf “ix” o “ig”, no formen diftong , ja que no es poden separar de la x, ni de la g (maduixa, faig)
Pàg. 22, act. 12, 14, 15, 16
12.- Transcriu fonèticament les grafies destacades en aquests segments. Explica el fenomen que s’hi esdevé:
- fred polar [t] - coc pa [k] - ànec amb patates [k] - sac de gemecs [k] - pot de vidre [d] | - càstig infernal [k] - plat de sopa [d] - gat vell [d] - tub estret [p] - fred viu [d] | - cop de cap [b] - roc de riu [g] - sóc dur [g] - set galls [d] - líquid dens [d] | - estic llest [g] - estic pelat [k] - pet pudent [t] - dormilec de sempre [g] - llit buit [d] |
14.- Llegeix atentament aquests enunciats i determina quin so ([f]/ [v]) correspon a les grafies destacades:
- baf bullent [v] - tuf irrespirable [v] - fotògraf tímid [f] - autògraf del cap [v] - paràgraf curt [f] | - filòsof pansit [f] - telègraf marí [v] - baf de tabac [v] - serf de la gleva [v] - golf Pèrsic [f] |
15.- Agrupa aquests segments segons quin sigui el so que correspon a les grafies destacades:
- els amics [z], els companys [s], els dits [z], els fills [s], els homes [z]
- fas pena [s], fas goig [z], fas enveja [z], fas tombarelles [s], fas feina [s], fas amics [z]
- tens por [s], tens gana [z], tens amigues [z], tens hora [z], tens pressa [s], tens fred [s]
- vas amb ell [z], vas perdut [s], vas com sempre [s], vas ben mudat [z], vas lleuger [z]
16.- Transcriu fonèticament les grafies destacades en aquests mots.
- entusiasme [z], esperma [s], esmorzar [z], desdir [z], desfer [s], escoltar [s], desmai [z]
- descobrir [s], disbauxa [z], discurs [s], discret [s], dirigisme [z], distingir [s], esbandir [z]
- esbufegar [z], escala [s], església [z], esgarrifança [z], escometre [s], esnobisme [z]
- malgastar [s], mallorquinisme [z], maldestre [s], marxisme [z], mascle [s], escapada [s]
20.- Transcriu fonèticament les grafies destacades:
- pots venir [dz], pots tornar [ts], pots anar-hi [dz], pots decidir [dz], pots comprar [ts], pots llegir [dz]
- naps i cols [bz], naps fregits [ps], naps amb salsa [bz], naps del poble [bz], naps tendres [ps]
- focs de camp [gz], focs turbulents [ks], focs encesos [gz], focs apagats [gz], focs de Sant Joan [gz]
21.- Identifica els sons destacats en aquestes sèries:
- [∫]: peix fresc, peix comprat, el mateix cas, fluix temperat, fluix com tu, creix cada dia, creix sense por
- [ʒ]: peix de sopa, peix ample, peix al cove, el mateix dia, el mateix any, al mateix lloc, el mateix infant, fluix de cap, fluix i tendre, fluix de molles, creix ràpid, creix de pressa, creix ara
- [ts]: ets curt, ets prim, pots comprar, pots tornar
- [dz]: ets hàbil, ets llest, ets idiota, ets veloç, ets bo, pots entrar, pots anar-te’n, pots mirar-me.
- [t∫]: faig pena, faig feina, faig costura, faig postals, raig partit, raig fi, vaig com un coet, maig fred, maig plujós, maig sense pluja, migpartir, migfondista, migpensionista, Puigcerdà, Puigfarner, Puigpardines, Puigserver
- [dʒ]: faig goig, faig dedicatòries, raig de llum, raig incandescent, raig assassí, raig de sol, vaig d’hora, vaig amb tu, vaig lent, vaig de bon humor, hi vaig ara, maig o abril, maig esperat, migdiada, migjorn, migmetratge, Puigdàlber, Puiggarí, Puigmal
22.- Transcriu els sons que representin les grafies destacades:
- peix gros [ʒ]; es menja el [z] [ʒ ]
- maig cada [t∫]; raig [t∫]
- escaldat [s]; fuig [t∫]
- si [s]; vols engreixar [z] [∫]; mig febrer [t∫]; març l’has de pasturar [z] [z] [s]
- pagès endarrerit [z]; és bona [z]
- Divideix i venceràs [ʒ] [s]
Pàg. 24, act. 23,24
23.- Transcriu les consonants nasals que apareixen en aquests modismes:
- fer el manta [n̪] - fer el desmenjat [ɲ] - fer cendres [n̪] - fer el desentès [n̪] | - fer córrer l’ungla [ŋ] - fer cinc cèntims [ŋ] - fer atenció [n] - fer companyia [ɲ] | - fer conxorxa [ɲ] - fer un paperàs [m] - fer avinent [n], [n] - fer bon paper [m] |
24.- Transcriu fonèticament les grafies destacades de les expressions següents:
- del ball [l]
- al sol [l]
- saltar [l̪]
- pel camí del mig [ł], [l]
- al cel [l]
- escaldat [l̪]
26.- Transcriu fonèticament les grafies destacades en aquests refranys:
- Cal saber nedar i guardar la roba. [k], [β], [ɣ], [β]
- Val més un traguet del negre que tota l’aigua del Segre. [b], [t], [d], [ɣ], [k], [t], [t], [ɣ] [ð], [ɣ]
- Febrer, més mentider, un dia dolent i l’altre també [β], [t], [ð], [d], [ð], [t], [t], [b].
- Déu em doni ric marit, encara que sigui petit. [d], [d], [d], [k], [k], [ɣ], [p], [t], [t]
- Tants caps, tants barrets,... [t], [ ], [t], [ ], [β], [t]
- Hostes vingueren que de casa ens tragueren. [t], [g], [k], [ð], [k], [d], [ɣ]
- Qui gemega, ja ha rebut. [k], [ɣ], [t]
- El ventre no admet raons. [β], [t], [d], [d]
pàg. 26, act. 28
28.- Indica els emmudiments i les sensibilitzacions dels refranys següents:
- amb el, diner, fer, anar
- comptes
- cent, parents
- parents, aconsellar, molt, ajudar
- perdonar, dolents, fer, gent
- Sant Andreu
pàg. 28, act. 35
35.- Transcriu els sons que representen les grafies destacades i indica el fenomen que s’hi esdevé:
- infeliç [ɱ] n passa a labiodental
- tub [p] ensordeix
- adquirir [t] ensordeix
- vint-i-tres [t] sensibilització
- esma [z] sonorització
- acaba [β] aproximant
- els ànims [z] sonorització
- aquest dia (emmudiment)
- obsessió [p] ensordiment
- poble [β] aproximant
- avi [β] aproximant
- gent (emmudiment)
- advocat [d]
- immens [mm] geminació
- ingrat [g]
No hay comentarios:
Publicar un comentario