pàgina 182 activitats 1,2 i 3
1.- Indica quin és l’antecedent de les anàfores destacades:
- em: jo (el·líptic)
- la: rosa
- li: mestressa de la floristeria
- que: les fulles de la rosa
- ø: jo (el·líptic)
- la: mestressa de la floristeria
- ø: mestressa de la floristeria
- una nena: mestressa de la floristeria
- ø: mestressa de la floristeria
- ø: jo (el·líptic)
- ø: jo (el·líptic)
- li: mestressa de la floristeria
- la: begònia
- ø: jo (el·líptic)
- li: mestressa de la floristeria
- ø: mestressa de la floristeria
- la: begònia
- ø: jo (el·líptic)
- l’: mestressa de la floristeria
- li: begònia
- Em: jo (el·líptic)
- la: begònia
- ø: mestressa de la floristeria
- Matilde: mestressa de la floristeria
- ø: jo (el·líptic)
- ‘n: mestressa de la floristeria
- ø: jo (el·líptic)
- Jo: jo
- La: mestressa de la floristeria
- meva: mestressa de la floristeria
- ella: mestressa de la floristeria
- allà: floristeria
- les: flors
2.- Destria l’element que substitueix la forma destacada i digues si es tracta d’anàfores o de catàfores. Indica’n també el tipus:
a) la cuina: anàfora gramatical
b) ø: anàfora el·líptica
c) la gerra: catàfora
d) en deixar la casa arreglada: anàfora de sentit
e) la bugada: anàfora de referència gramatical
f) que tornaria: anàfora de sentit/ que tornaria: anàfora de sentit
g) Quim: anàfora de referència gramatical
h) Cadaqués: anàfora de sentit (els dos)
i) camisa blava: anàfora de referència gramatical
j) Pere: catàfora/ el haver-lo fet fora: anàfora de sentit
3.- Completa les frases següents amb una anàfora lèxica:
a) un satèl·lit
b) un temple
c) les bèsties
d) El menjar
e) Ella
f) caos
pàg. 183 activitats 5 i 6
5.- Digues si els elements destacats són coreferents o no:
a) NO
b) SÍ
c) SÍ
d) NO
e) SÍ
f) SÍ
g) SÍ
pàg. 184 activitat 7
7.- Relaciona els verbs pronominals següents amb el significat que presenten:
a) ballar-la: barallar-se
b) carregar-se-la: ser culpat
c) dinyar-la: morir
d) no tenir-les totes: tenir por
e) jugar-se-la: arriscar
f) passar-la:
g) tenir-se-les:
h) fer-la:
i) campar-se-la:
j) cagar-la: cometre un error
k) vessar-la:
l) fer-la grossa: equivocar-se de mig a mig
m) fer-la petar: conversar
n) pirar-se-les: marxar
o) tenir-los ben posats: tenir coratge
p) saber-la llarga: tenir molta astúcia
q) clavar-les pels descosits: parlar sense miraments
r) pensar-se-les totes: tenir molta imaginació
pàgina 185, activitat 8
8.- Indica si els pronoms febles destacats són anàfores o verbs pronominals:
a) verb pronominal
b) anàfora
c) anàfora
d) verb pronominal
e) anàfora
f) verb pronominal
g) anàfora
h) verb pronominal
i) verb pronominal
j) anàfora
k) verb pronominal
l) anàfora
m) verb pronominal
n) anàfora
o) anàfora
p) anàfora
q) anàfora
r) anàfora
s) verb pronominal
pàg. 191 activitats 11
11.- Substitueix els connectors gràfics per connectors que organitzin el discurs i fes els canvis que el redactat necessiti:
Text 1
- En primer lloc, la correctora és la que ....
- Seguidament, la interceptiva és la que...
- Finalment, la quirúrgica consisteix en la ...
pàgina 193 activitats 17 i 18
17.- Destria els connectors que manifestin valors d’addició, reformulació, conseqüència i contrast:
- és a dir: reformulació
- i: addició
- Ara bé: contrast
- Per tant: conseqüència
18.- Omple els buits amb el connector que convingui: no obstant això, per això, igualment, en relació amb.
- En relació amb
- No obstant això
- Igualment
- Per això
pàg. 198, activitat 20
20.- Indica el tipus de relació de reformulació que s’esdevé entre cada parell d’enunciats i relaciona’ls amb un connector que s’hi adigui:
a) introduint/ Més ben dit
b) explicant/ és a dir
c) exemplificant/ per exemple
d) resumint/ en resum
pàgina 199 activitat 24
24.- Completa el fragment següent amb els connectors de reformulació que més s’adiguin al context. Puntua’ls correctament:
- , és a dir,
- , més ben dit,
- per exemple
- En resum,
pàgina 200, activitats 28 i 32
28.- Completa els buits amb organitzadors textuals i amb connectors additius, reformuladors o de causa i conseqüència. Assenyala si són parasintètics o oracionals i puntua correctament:
- atès que (reformulador de causa)
- En general (additiu/ parentètic)
- No solament
- Sinó que (connector oracional)
- D’una banda (organitzador textual ordenador)
- d’altra banda (organitzador textual ordenador)
- paral·lelament (additiu parentètic)
- de manera que (conseqüència)
- per exemple (reformulació parentètic)
- a causa de (causa)
- Però (connector de contrast parentètic)
- és a dir (reformulació)
32.- Ordena els fragments de text següents. Fixa’t en la relació entre enunciats:
1. a)
2. e)
3. d)
4. b)
5. c)
6. f)
pàgina 201 activitats 33 i 34
33.- Connecta els enunciats que contenen els telegrames següents i fes els canvis que calgui per elaborar un breu redactat:
Text 1
Estem incomunicats a causa d’una allau. Ens trobem tots bé i disposem de provisions. Ja hem avisat els equips de rescat.
Text 2
M’he lesionat i no podré participar a la final. Tot i així, no cal que patiu, ja que em trobo bé de moral i he obtingut bons resultats
34.- Fixa’t en el valor dels enunciats següents i connecta’ls de manera adequada. Vigila la puntuació:
La bioètica és una branca de la ciència que estudia els problemes que genera el progrés biològic en elació als valors ètics i socials; és a dir, treballa tots aquells dilemes que es plantegen entre medicina i moral, com per exemple la pràctica de l’eutanàsia, l’ús del genoma humà, la selecció genètics d’embrions... En resum, és un camp d’estudi de gran complexitat i que crea una gran controvèrsia.
No hay comentarios:
Publicar un comentario