jueves, 18 de marzo de 2010

ACTIVITATS TEMA 4

pàgina 99 activitat 4

4.- Determina si les llengües coincideixen en el concepte de camp semàntic i camp lèxic.

Comparteixen el mateix camp semàntic, però no el mateix camp lèxic.
El català i el francès tenen el mateix sistema. L’anglès difereix en el fet de no distingir la matinada i el castellà no té vespre i una part del que en català és la nit, és denominada matinada.

pàgina 100 activitats 5, 6, 8 i 9

5.- Digues quin camp semàntic es reconeix a partir del camp lèxic següent. Precisa l’agent de cada un:

Miol (gat), renill (cavall), gruny (porc), mugit (vaca), parrup (colom), esgüell (porc, conill, rata), lladruc (gos), esgarip (ocells nocturns), piulet (pollet), refilet (ocell), cloqueig (gallina), udol (llop), bram (ase, lleó), bonior (abelles), bel (be), nyec (ànec), escataineig (gallina), rauc (granota), esbramec (ós), aliret (pollí).

6.- Indica quin tret semàntic comparteixen aquests mots i completa les oracions següents amb la locució quantitativa que sigui més precisa segons el context:

a) una engruna

b) grans

c) un enfilall

d) un gotim

e) un bocí

f) un ramell

g) una mica

h) un grapat

8.- Relaciona els mots següents amb els de l’activitat anterior.

escamot (policies), quadrilla (toreros), aplec (sardanistes), esbart (dansaires), batalló (soldats), brigada (municipals), ramat (bens), rècula (ases), bandada (ocells)

9.- Destria les paraules que formen part del camp lèxic distintiu del text.

- El camps principal és els sorolls.
- Sorolls de la natura: repic de la pluja sobre la teulada, el vent que sonoritzava les teules o els arbres.
- Sorolls de la ciutat: la vibració d’un cotxe, suau i sonar brogit de riu, agulles de sorolls.

pàgina 103 activitats 10, 11, 12 i 13

10.- Destria l’hiperònim de cada sèrie i assenyala les diferències entre els cohipònims.

a) Cuinar, guisar, coure, escalivar , bullir, fregir, estofar.
b) Gust, dolç, picant, amargós, àcid, salat, insípid, agre.
c) Senyal, empremta, petjada, cicatriu, ditada, rastre, traça, marca
d) Trencar, esbocinar, desballestar, esquinçar, fracturar, esberlar, xapar
e) Dir, insinuar, proclamar, divulgar, recalcar, reiterar, formular, confessar, anunciar, especificar, afirmar, negar, observar

11.- Completa les definicions següents.

a) acció

b) moviment

c) ocell

d) ideologia

e) terreny

f) arma

g) òrgan

h) narració

12.- Completa les oracions amb la forma necessària.

a) dates, dades

b) número, nombre

c) difús, difós

d) prejudicis, perjudicis

e) ratificar, rectificar

f) carrera, cursa

g) plànol, planell

h) fons, fondo

i) fulles, fulls

j) sotmès, submís

k) peregrina, pelegrina

l) eludeix, al·ludeix

m) mitjà, medi

13.- Explica el significat de les parelles següents.

- Prevenir: Advertir per endavant d’alguna cosa.
- Preveure: per impedir-la, evitar-ne l’efecte, etc.
- Màniga: Part del vestit que cobreix totalment o parcialment el braç.
- Mànega: Tub llarg i flexible de lona, de cautxú, de cuir, etc., per a conduir, trasbalsar, llançar en una direcció determinada, líquids.
- Addició: Acció d’afegir, d’agregar.
- Addicció: Estat de dependència fisiològica i psicològica a una substància o a una pràctica, més enllà del control voluntari.
- Mesura: Quantitat d’alguna cosa determinada per mesurament, valor numèric obtingut com a resultat de mesurar.
- Mida: Mesura, especialment lineal.
- Complet: Que conté tots els elements o les parts de què ha d’estar constituït, que té el nombre requerit de components, sense mancar-ne cap
- Complert: Executat completament.

pàgina 104 activitats 14, 15, 16 i 17

14.- Completa les frases amb el context més adequat.

a) diferenciar

b) segregaven

c) destriar

d) escindit

e) descartar

f) destituir

g) repudiar

15.- Busca un sinònim de viure per a cada frase.

a) s’estarà

b) sobreviure

c) alimentar-se

d) resideix

e) senten

f) subsistir

g) mantindran

h) habiten

16.- Fes el mateix amb el verb ser.

a) existeix

b) tindrà lloc

c) esdevenir

d) s’estava

e) és propi

f) formava part

g) van adreçades

17.- Classifica els sinònims segons el registre de la llengua.

a) colpejar, pegar, estomacar

b) escarni, befa, burla

c) foll, boig, tocat de l’ala

d) cavil·lar,pensar, barrinar

e) embriagar-se, emborratxar-se, agafar una turca

f) escapolir-se, fugir, guillar
g) gosar, atrevir-se, posar el cascavell al gat

18.- Relaciona els mots amb la definició.

a) observar

b) llambregar

c) badar

d) guaitar

e) fitar

f) contemplar

g) atalaiar

pàgina 105 activitats 20 i 22

20.- Conjuga els verbs següents

a) va exigir

b) tranquil

c) han alliberat

d) han desenterrat

e) l’opacitat

f) agradós

g) arrogant

h) ha refusat

i) fracassada

22.- Ordena de més a menys intensitat.

- esgargamellar-se, bramar, cridar, parlar, murmurar, xiuxiuejar

pàgina 110 activitat 23

23.- Determina la relació d’homonímia i completa les frases

Tos són homòfons.
a) accés, b) excés

a) excepció, b) accepció

a) lliurament, b) lliurement

a) avanç, b) abans
a) efecte, b) afecte

pàgina 111 activitats 26 i 27

26.- Destria el sentit propi del sentit figurat.

- nodrir: SF/ SP

- assetjar: SP / SF

- aclarir: SF / SP

- perdre: SF / SP

- ensumar: SF / SP

- amarar: SP / SF

- esclatar: SF / SP

- llegir: SP / SF

- mirar: SP / SF

- caure: SF / SP

27.- Indica el mots en sentit figurat i substitueix-los per una expressió sinònima.

a) fruit de (SF), producte (SP), agricultura
b)navega (SF), es mou (sentit propi), informàtica
c) atacar (SF), aprofitar-se’n (SP), guerra
d)pluja (SF), gran quantitat (SP), meteorologia
e) impotència (SF), indefensió (SP), sexualitat
f) clatellada (SF), derrota (SP), violència
g)combat (SF), tracta (SP), guerra
h)carrega (SF), critica (SP), guerra
i) baixa (SF), inferior (SP), mesura

pàgina 112 activitat 30

30.- Assenyala quin recurs utilitza a cada frase:

a) metonímia

b) metàfora

c) metonímia

d) eufemisme

e) metàfora

f) metàfora

g) eufemisme

h) metonímia

i) metàfora

j) metonímia

k) metàfora

l) metonímia

m) eufemisme

No hay comentarios:

Publicar un comentario