jueves, 10 de diciembre de 2009

ACTIVITATS TEMA 3

ACTIVITATS TEMA 3

Pàgina 69, activitats 1, 5 i 8

1.- Assenyala el lexema i els morfemes derivatius de cada un dels mots següents:

cag-an-er, pols-egu-era, amag-at-all, terr-ass-à, flam-ar-ada, cost-an-er, en-jog-ass-ar, pedr-eg-am, en-fein-ass-at, peix-at-er, crid-an-er

5.- Defineix els mots següents i indica el significat de cada prefix:

- Pseudocristià:cristià fals / pseudo:fals.
- Postguerra: després de la guerra / post:després
- Conviure: viure amb algú / con:en comú
- Prejudici: jutjar abans de saber / pre:abans
- Exportar:portar a fora / ex:fora
- Sobrealimentació:alimentació en abundància / sobre:abundància
- Antihigiènic:que no és higiènic / anti:negació
- Desfullar:treure les fulles / des:oposició
- Arximilionari:més que milionari / arxi:quantitat
- Redreçar:tornar a la seva posició / re:tornar
- Pressentir:sentir abans que passi / pre:abans
- Sobrenatura:per damunt del que és normal / sobre:damunt

8.- Omple els buits de les frases següents amb el verb que correspongui. Apostrofa quan calgui:

a) l’anomenis
b) van nomenar
a) senyalen
b) assenyalen
a) aguaita
b) guaita
a) abasta
b) basta
a) encreua
b) creuen

Pàgina 73, activitats 12 i 15

12.- Copia i completa aquestes graelles:

- codony, condonyer, codonyerar
- mongeta, mongetera, mongetar
- nou, noguer, noguerar
- meló, meloner, melonar
- cirera, cirerer, cirerar
- carbassa, carbassera, carbasserar
- oliva, olivera, oliverar
- patata, patatera, patatar
- figa,figuera, figuerar
- rellotger, rellotger, rellotgeria
- porta, porter, porteria
- teula, euler, teuleria
- pastís, pastisser,pastisseria
- carn, carnisser, carnisseria
- jardí, jardiner, jardineria
- sabata, sabater, sabateria
- cafè, cafeter, cafeteria
- gelat, gelater, gelateria

15.- Forma un nom a partir de cada adjectiu i digues quin valor comparteixen tots els noms resultants:

a) exactitud
b) dignitat
c) discreció
d) pobresa
e) pulcritud
f) rectitud
g) tranquil·litat
h) ignorància
i) petitesa
j) avidesa
k) avarícia
l) fredor

Pàgina 74, activitats 17, 18, 20 i 21

17.- Completa aquestes oracions amb un derivat nominal que s’adigui amb cada cas:

a) jovenalla/ sardinada/ carreró/ magnolier
b) enyorança/ riallades/ infantesa
c) bastonada/ fadrina/ consentiment
d) dringadissa/ cristalleria
e) raonable/ comunisme
f) piuladissa
g) Sicaya/ escampadissa/ menjador/ casalot


18.- Fixa’t que el sufix –tat pren formes diferents. Fes noms a partir dels adjectius següents amb el sufix que convingui en cada cas.

brevetat, brusquedat, crueltat, bondat, seguretat, publicitat, ingenuïtat, vaguetat, sequedat, igualtat, arbitrarietat, homogeneïtat, dignitat, lleialtat, simultaneïtat, castedat, vacuïtat, maldat, escassetat, falsedat, perpetuïtat, humiltiat, claredat, tenuïtat, fluixedat, contrarietat, austeritat, prolixitat, honestedat, vanitat


20.- Fixa’t que el sufix –ió pot aparèixer en contextos diferents. Fes un derivat nominal a partir de cada un dels verbs següents.

a) visió, corrupción
b) interrupcions, recepció, detención
c) possessió, absorció, fusió
d) supressió, correccions, divisió
e) obsessió, abolició


21.- Fes un derivat nominal de cada un dels verbs següents, després destria els derivats regressius dels altres.

Regressius: ajut, renúncia, manlleu, guany, avanç, record, crit, retall,
Altres: acabament, aclariment, abolició, punició, coneixement, manteniment, ensenyament, recomanació, abonament, esdeveniment, creixement, exhibició, aparició, discordança, recança

Pàgina 76, activitats 25 i 28

25.- Escriu un adjectiu derivat de cada un dels mots entre parèntesis i defineix el significat que té:

a) esquerrà: que se serveix de la mà o el peu esquerre.
b) comprensible: que pot ser entès.
c) banyut: que té banyes.
d) defectuós: que té defectes.
e) caparrut: que s’ha ficat una cosa al cap.
f) marí: que viu al mar.
g) menjables: que no es poden menjar.
h) malaltís: que mostra una disposició habitual a estar malalt.
i) enraonador: que es plau a enraonar.
j) perceptible: que pot ésser percebut.
k) rondinaire: que sempre està disposat a caminar.

28.- Completa les frases següents amb derivats que indiquen (tirant a):

a) rogenc
b) amargant
c) malaltís
d) tovenca
e) negrosos

Pàgina 78, activitats 32 i 33

32.- Destria, de cada parella, la forma derivada incorrecta.

a) pol·lucionar
b) col·licionar
c) decepcionar
d) garantizar
e) matitzar
f) aterroritza
g) reflexar
h) traïcionar
i) aclarir
j) improvitzar

33.- Omple el buit amb una forma verbal sinònima de l’oració entre parèntesis:

a) desossa
b) moblar
c) atemorits
d) turmentis
e) asaborir
f) emmurallaven
g) s’acomiada
h) travessa
i) aterra

Pàgina 84, activitats 36, 37 i 40

36.- Destria els mots habilitats de les frases següents i digues en cada cas quin canvi han sofert:

a) un picasso i un miró (nom propi a nom comú)
b) Els pretendents (adjectiu a nom)
c) un parell de martinis (nom propi a nom comú)
d) L’anada i la tornada (participi a nom)
e) Els savis i els intel·ligents (adjectiu a nom)
f) La 322 (adjectiu a nom)
g) un ase i una bleda (nom a adjectiu)
h) El caient (gerundi a nom)
i) un rostit amb un sofregit (adjectiu a nom)



37.- Fixa’t que molts mots compostos fan referència a qualitats huamanes. Explica el significat de les formes següents i indica la categoria de cada lexema:

- tastaolletes (verb + nom): Persona que comença moltes coses i no en segueix cap.
- panxacontent (nom + adjectiu): Que no s’amoïna per res.
- buscabregues (verb + nom): Que li agrada barallar-se.
- ventafocs (verb + nom): Persona, que és injustament postergada obligant-la a fer les feines més humils.
- escurabutxaques (verb + nom): Persona o cosa que fa despendre tots els diners de què hom disposa.
- llepafils (verb + nom): Triat excessivament, escrupolós, en el menjar.
pelacanyes (verb + nom): Persona pobra.
- somiatruites (verb + nom): Persona visionària o que s’il·lusiona fàcilment amb coses impossibles o estranyes.
- escanyapobres (verb + nom): Usurer.
- rebentapisos (verb + nom): Lladre de pisos.


40.- Subratlla les locucions lèxiques i digues, en cada cas, si són nominals, adjectivals o adverbials:


a) peus de rata, cames de perdiu i potes de gat (nominals)
b) braç de gitano (nominal)
c) a dreta llei (adverbial)
d) a contracor (adverbial)
e) a cor què vols (adverbial)
f) ull de poll (nominal), mal de mil dimonis (adjectival)
g) sense mirar prim, sobre la marxa (adverbial)

Pàgina 85, activitats 42, 43 i 45

42.- Completa les següents frases:

a) d’avui en vuit
b) sobre un llit de roses
c) ni de bon tros
d) muts i a la gàbia
e) l’any de la Mariacastanya
f) partit pres
g) a la quinta punyeta
h) sobre manera



43.- Fixa’t que moltes frases fetes expliquen maneres de ser. Relaciona cada frase feta amb el seu significat:

- ser coix del front: no tenir seny
- ser de bona dent: ser menjador
- ser de la màniga ampla: ser tolerant
- ser el capità aranya: fer actuar però sense participar
- ser fluix de llengua: ser indiscret
- ser una boca d’or: ser eloqüent
- ser una sangonera: ser causa de pèrdua
- ser de bona pasta: tenir bon caràcter
- ser de poca vida: ser poc menjador
- ser del morro fort: tenir mal geni
- ser de la primera volada: ser inexpert
- ser el cul d’en Jaumet: ser molt bellugadís
- ser un calcases: deixar-se dominar per la dona
- ser un cap calent: ser un exaltat


45.- Completa les oracions següents amb aquestes frases fetes:

a) té bons costats
b) tinc ben apamat
c) tinc a la butxaca
d) té cara d’ovella i urpes de llop,
e) tinc coll avall
f) tinc el cap com un timbal
g) té estómac o fetge
h) tinc fogots

Pàgina 86, exercici 47

47.- Relaciona cada una de les frases fetes de la sèrie a) amb el significat corresponent de la sèrie b)

- fer via: avançar
- fer uns ulls com unes taronges: obrir els ulls desmesuradament
- fer xup-xup: bullir a poc a poc
- fer upa: alçar una criatura
- fer una queixalada: picar alguna cosa per menjar
- fer una cara nova: pegar
- fer volar coloms: il·lusionar-se en coses inútils
- fer un paperàs: quedar molt bé
- fer un gall: desafinar
- fer-se veure: presumir
- fer sortir barba: impacientar
- fer una escena: escandalitzar
- fer un pensament: prendre una resolució
- fer una gorra: fer pagar a un altre

Pàgina 87, activitats 51 i 52

51.- Indica quin procés de formació de mots segueixen les paraules destacades en aquests titulars:

a) derivació
b) sintagmació/ derivació
c) derivació regressiva/ habilitació/ habilitació
d) derivación/ derivació
e) sintagmació/ derivació
f) habilitació/ habilitació
g) fraseologia
h) sigles/ sigles/ derivació

2 comentarios:

  1. The Venetian® Casino Resort - Las Vegas - JMTHub
    Host 평택 출장마사지 your event at The Venetian® 정읍 출장샵 Casino Resort 태백 출장샵 in Las 순천 출장샵 Vegas, Nevada. Experience luxurious accommodations, world-class entertainment, 광명 출장안마

    ResponderEliminar