pàgina 231 activitats 1, 2, 3, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15
1.- Observa el títol i digues quina figura literària conté. Et sembla lògic que es pugui retrobar allò que encara ha de venir? Quin sentit té doncs, el títol?
És una paradoxa (pot ser una figura literària o una opinió contrària a la comuna).
No és lògic. De vegades, en el futur, ens podem trobar amb quelcom que ja vàrem viure.
2.- Situa el tema i la intenció del text.
Tema: la immigració a Europa. Intenció: Intentar donar una visió del problema i el oferir una via de solució possible.
3.- Digues quin tipus d’organització de les idees presenta el text.
Text problema - solució.
6.- Assenyala el concepte que engloba tots els exemples del primer paràgraf. Quina funció et sembla que fa aquest paràgraf en el conjunt del text?
El record de la història s’ha d’utilitzar per no repetir els errors.
7.- Indica quina és la qüestió que s’analitza en el segon paràgraf.
Tipus de persones que exemplifiquen aquests records.
8.- Explica la primera tasca que planteja l’autor. Què opina l’autor sobre la integració?
Combatre el racisme. Diu que la integració és problemàtica.
10.- Explica la segona tasca que presenta l’autor.
Que s’han de combatre els models socials
11.- Indica quins són els models de conducta que prevalen entre els joves europeus i com els valora l’autor. Quins problemes veu en els diferents intents d’oferir models alternatius?
Tothom vol ser ric.
12.- Digues si et sembla que l’autor aporta solucions definitives a aquest problema. Per què?
Simplement invita a la reflexió.
13.- Analitza si el text és tancat o obert.
Obert, només analitzar la situació perquè la gent hi reflexioni.
14.- Interpreta el sentit d’aquesta frase a partir de l’anàlisi que has fet del text.
"Transformar els errors del passat en oportunitats per l’avui”.
15.- Digues quin és el registre lingüístic que preval en el text.
L'estàndard.
pàgina 235 activitat 2
2.- Analitza aquests anuncis, digues a qui s’adrecen, de quin tema tracten, quina finalitat persegueixen, quins arguments posen de manifest i quins valors transmeten. Digues quins anuncis publicitaris operen amb l’emotivitat o amb la racionalitat i quins presenten un grau de manipulació major.
1.- Joves/ cotxe/ convèncer/ Gràcies a aquest cotxe podràs obrir-te pas a la vida/ ambició, competència/ emotivitat/ grau de manipulació molt alt
2.- Adults/ arrugues/ convèncer/Gràcies a aquesta crema ja no hauràs de patir més per les arrugues/ joventut/ emotivitat/ grau de manipulació alt
3.- Interessats en la ciència/ ciència/ informar/ Gràcies a aquesta comunitat podrem entendre la ciència/ cultura/ racionalitat/ grau de manipulació molt baix
4.- Adults/ nens argentins pobres/ convèncer/ Gràcies a aquesta aportació un nen deixarà de patir/ solidaritat, generositat/ emotivitat/ grau de manipulació mitjà
pàgina 239 activitat 3
3.- Destria la tesi, els arguments i la conclusió (si n’hi ha) dels textos següents.
Text 1:
- Tesi: La societat de la informació no es pot confondre amb una utòpica societat del coneixement.
- Arguments: La facilitat d’accés a la informació no en pressuposa un ús intel·ligent.
Text 3:
- Tesi: Entre anar al cel i quedar-se a casa, va preferir això darrer.
- Arguments: Tant li fa que tothom en parli bé. Tant li fa que a casa hi hagi goteres. Tant li és que hi hagi privacions.
pàgina 241 activitats 6 i 7
6.- Identifica els arguments o les fal·làcies que presenten aquests textos i digues de quin tipus són.
1. Argument per analogia: Com l’amor, la veritat d’una teoria es demostra en la capacitat que té per superar els problemes.
2. Argument de fet: Està demostrat l’efecte de les emissions de CO2 sobre l’atmosfera. Fal·làcia “Ad verecundiam”: consens generalitzat.
3. Fal·làcia Ad populum”: Parla de tècniques modernes sense especificar-ne l’origen (la font) ni el tipus de mesuratge. La força de la fal·làcia rau en el terme modern, que identifiquem amb precisió.
4. Fal·làcia Ad verecundiam: Cita Marc Aureli i Oscar Wilde.
7.- Indica el tipus d’estructura: deductiva, inductiva... que presenta cada un dels textos següents.
1. circular
2. deductiva
3. contraposada
4. inductiva
pàgina 245 activitat 11
11. Indica la funció dels connectors destacats (com relacionen els enunciats o com fan progressar el text).
1. naturalment (coorientats/ assentiment), per tant (conclusiu)
2. ja que (coorientats/ justificació), també (coorientats/ assentiment), per exemple (coorientats/ reforçament), però (antiorientats/ objecció), per tant (reforçament),ara per ara (objecció), pel que fa (reforçament), pel que fa a (reforçament), no obstant això (objecció), en canvi (objecció).
3. però (objecció), per exemple (reforçament), però (objecció), perquè (prova), en canvi (objecció), com si (objecció).
pàgina 249 activitat 13
13.- Indica quin tipus de recurs s’usa en cada cas.
1. Paral·lelisme (repetició d’estructures: perquè guanya, perquè el/la, i perquè).
2. lèxic connotatiu (adjectius positius: insubstituïble, convenientment, intel·ligència, impecable), repetició (un testimoni).
3. De modalitat. També semàntic (ús de cometes), metàfora (sembrat de cadàvers), interrogació retòrica (quants nens hauran de morir entre mandíbules de gossos?).
4. Antítesi, comparació (les accions supèrflues... com l’escuma), metàfora (boca del remolí)e. metàfora (fustiga, plou sobre mullat)f. ironia (tot el text), repetició (éssers, meitat, vulgars), metàfora (vehicles màgics).
No hay comentarios:
Publicar un comentario